Pulsklockor och gps-klockor

Det finns en rad olika kombinationer av olika funktioner för bland annat tidtagning, pulsmätning, distansmätning, hastighetsmätning och kaloriräkning. Här har jag valt att dela in utbudet i fem olika kategorier:

Stegräknare är utmärkta för dig som vill få reda på hur mycket du rör på dig varje dag och kanske följa ett program för att gå ned i vikt. Noggrannheten varierar kraftigt mellan olika modeller, men ingen är direkt lämpad för att mäta distansen vid löpning.

Pulsklockor använder du vid pulsträning eller bara för att hålla koll på din ansträngningsnivå under eller efter (med hjälp av medelpulsen) ett träningspass. En pulsklocka kan vara till stor hjälp för att hålla kolla på att du inte överanstränger dig innan du hittat ett lagom träningstempo. Tänk på att välja en klocka som mäter pulsen med hjälp av ett band runt bröstet, då andra varianter som handleds- eller öronsnibbsmätning inte fungerar lika bra. Polars enklaste model (FS 1) för runt 600 kronor har fungerat utmärkt för mig.

Avancerade pulsklockor har ofta beräkning av förbrukade kalorier, flera mellantider och höjdmätning. Ofta kan de dessutom synkas med datorn för att föra över traningsinformationen direkt till en träningsdagbok.

Pulsklockor med fotpod är avancerade pulsklockor med en liten sensor som fästs på skon och skickar information om löphastigheten.

Pulsklockor med GPS mäter hastigheten genom att kontinuerligt beräkna bärarens position. Informationen kan sedan synkas med ett program i datorn som visar löprundan på en karta.

En genomgång av program för löparklockor med GPS.

Runners World

Prenumerera på Runners World!
6 nr 299 kr, spara 16%
10 nr 499 kr, spara 36% + få löparklocka