Löparskor

Det senaste året har löparskor blivit ganska omdebatterat. Tidigare uppmanades löpare att prova ut skor speciellt anpassade för deras löpstil och fotisättning. Senaste åren har dock flera undersökningar gjorts som pekat på att skotypen verkar ha ganska lite med skaderisken att göra, så nu är det lite svårare att veta vad man ska köpa. Det finns dock några saker det kan vara bra att tänka på:

  • Det är givetvis fortfarande viktigt att hitta bekväma skor som du trivs i – prova gärna att springa i dem på löpband.
  • Hur viktigt det är med skons dämpning beror på din löpstil. Springer du tungt, med långa steg och landar på hälen är det viktigare med rejäl dämpning än om du springer mjukare, med kortare steg och landar på framfoten.
  • Om du landar längre fram på foten är det inte lika viktigt med pronationskorrigering. Pronation uppstår framför allt när man landar på hälen och rullar fram på foten.
  • Om du landar på framfoten är det viktigt att ha en sko med lågt fall från häl till framfot, annars kan du tvingas vinkla foten onaturligt för att sätta i framfoten först. Dessutom är ju den extra vikten av av uppbygd häl helt onödig.
  • I regel är lättare skor bättre (allt annat lika), men tänk på att mycket lätta skor och tävlingsskor i oftast håller sämre än vanliga skor.

Du kan läsa mer om olika typer av skor på sidan om barfotalöpning.

Runners World

Prenumerera på Runners World!
6 nr 299 kr, spara 16%
10 nr 499 kr, spara 36% + få löparklocka