Räkna ut din kaloriförbrukning

Den relativa skillnaden i energiförbrukning mellan olika typer av aktiviteter (pdf) mäts i enheten MET, metabolic equivalent. Varje persons energiförbrukning är individuell och beror på bland annat kön, ålder, muskelmassa, löp-/träningsteknik, vikt och träningsintensitet. Genom mätning på testlabb kan ett ganska exakt värde fås. En grövre uppskattning kan göras baserat endast på träningstid, vikt och träningsintensitet.

Energiförbrukningen för ett träningspass räknas ut enligt:

vikt (kg) x tid (timmar) x intensiteten (METs) = energiförbrukning (kcal)

I uträkningen nedan räknas ökningen i energiförbrukning vid vald aktivitet ut – energin som går åt för att ligga i tv-soffan (1 MET) är därför bortdragen. Denna metod ger större relativ skillnad mellan promenader och löpning än beräkningar med den passiva förbrukningen inkluderad.

Räkna ut din kaloriförbrukning för olika träningsformer

Aktivitet
Promenad, medeltempo
Promenad, högt tempo
Löpning, långsam (7 min/km)
Löpning, medel (6 min/km)
Löpning, snabb (5 min/km)
Löpning, mycket snabb (4 min/km)
Cykling, lätt
Cykling, ansträngande
Styrketräning, lätt
Styrketräning, mycket ansträngande
Tennis eller badminton, lätt
Tennis eller badminton, ansträngande
Simning, bröstsim
Längdskidåkning
Golf
Ridning
Fotokällor: [1]
Runners World

Prenumerera på Runners World!
6 nr 299 kr, spara 16%
10 nr 499 kr, spara 36% + få löparklocka