Löpträning

Träningsprogram

Det finns gott om färdiga träningsprogram att välja mellan för den som inte vill göra ett helt på egen hand. De flesta program har ett mål (orka springa en mil, spring GöteborgsVarvet på under 1:45 och så vidare) och de flesta anger även vilken formnivå man bör ha för att upplägget ska vara lagom. Välj ett program som passar din nuvarande form, den tid varje vecka du är beredd att lägga på träningen, den tidshorizont du har till förfogande och det mål du har. Var dock inte rädd för att göra justeringar efter just dina förutsättningar och preferenser. Givetvis finns det inget som hindrar dig från att göra ett helt eget program, men det kan ändå vara bra att titta lite på hur andra lägger upp träningen.

Marathon.se brukar ha program anpassade för att klara specifika lopp på olika tider (se exempelvis programmet för S:t Eriksloppet).

Ofta lägger tävlingsarrangörerna upp träningsprogram eller tips i god tid innan loppet (ett exempel är GöteborgsVarvet som både skickar ut träningstips och arrangerar löparkvällar.)

Styrketräning

Styrketräning är givetvis viktigare ju kortare distans du springer. Det är ju inte någon slump att 100-meterslöpare och marathonlöpare har olika kroppsbyggnad. Nuförtiden tränar dock även långdistanslöpare en del styrka.

Fotokällor: [1]
Runners World

Prenumerera på Runners World!
6 nr 299 kr, spara 16%
10 nr 499 kr, spara 36% + få löparklocka